nufnang

Saturday, September 4, 2010

Hari2 ku

Hari ini sudah 24 Ramadhan kita berpuasa. Makna kalau mengikut perkiraan hanya tinggal dalam 3 atau 4 hari lagi kita akan meninggalkan Ramadhan dan akan menyambut pula kedatangan Syawal tanda kemenangan kita setelah sebulan berpuasa. Tapi adakah kita benar-benar menang dalam erti kata lain adakah kita bernar-benar menggunakan Ramadhan yang ada ini dengan sebaik mungkin. Bak kata ahli ekonomi penawaran melebihi permintaan pada masa bulan Ramadhan ini. Dan bagi kita umat Islam, pada bulan ini ALLAH S.W.T melipat gandakan mana-mana amal kebaikkan yang kita lakukan. Sedangkan kita nawaitu pun sudah ALLAH S.W.T berikan ganjaran pahala apatah lagi kalau kita melakukannya. Semoga saya dan kita semua akan menggunakan masa yang ada ini sebaik mungkin.Amin.
Tidak ada pun seorang daripada kita yang mengetahui andai esok masih milik kita. Andai esok kita masih boleh meneruskan puasa yang ke 25 Ramadhan. Dan tidak ada seorang daripada kita pun yang akan mengetahui andai kita masih berkesempatan untuk bertemu dengan Ramadhan yang akan datang. Hanya ALLAH S.W.T sahaja yang mengetahui. Jadi pada Ramadhan kali ini kita buatlah yang terbaik dan lagi baik dari yang terbaik. Siapa tahu mungkin ini adalah Ramadhan terakhir bagi kita.
Dimalam-malam 10 terakhir Ramadhan ini, yakni malam yang di tunggu-tunggu bagi setiap umat Nabi Muhammad S.A.W iaitu Malam Lailatul Qadar. Tidak ada pun di antara kita yang tahu bila akan datangnya malam itu. Tapi ALLAH sudah beri tanda-tanda pada kita akan kedatangan malam Lailatul Qadar itu. Jadi untuk memperolehinya, sama-samalah kita perbanyakkan amalan kita seperti solat sunat terawih dan solat sunat yang lain, membaca Al-Quran, bertasbih, berzikir dan bertahmid. Perbanyakkan ingat akan ALLAH, ingat akan kematian. Lipat gandakan usaha kita untuk melakukan amal kebaikkan. Seandainya boleh kita hidupkanlah malam-malam terakhir ini dengan hati yang benar-benar mengharapkan keredhaan-Nya.

Ya ALLAH seandainya ku tahu nikmat Mu ini daripada dahulu lagi sudah pasti aku akan menggengamnya serta akan ku pahat di lubuk hati ini
...KAU yang Satu Ya ALLAH tidak ada duanya..

Sesungguhnya yang baik itu datang daripada ALLAH ,yang buruk itu adalah dari kekhilafan dan kedaifan diri ku ini..

Salam Ramadhan..salam beramal..